Vyhledávání

Kontakt

Klub Senzababča IČO:22816488
Mrštíků 95
533 53 Pardubice

724 079 223
605 128 324

senzababca@centrum.cz

Ze všech stran neustále slyšíte, jak je nesmírně důležité dodržovat pitný režim. Ano, náš organismus tekutiny potřebuje, zvláště v letním období, to je bez debat, znáte však fakta? Víte například, že obyčejná voda nestačí? Tušíte, co s vámi udělá ranní sklenice vody na lačný žaludek? Podívejte se na mýty o pitném režimu.

Zapomeňte na obyčejnou kohoutkovou! Ta tělu nestačí! Také si myslíte, že jedinou vhodnou tekutinou je voda? Jeden by řekl, že našemu tělu poslouží nejlépe, jenže to není úplně tak pravda. Je skutečně nejvhodnější volbou, ne však ultimativním řešením. Měla by zaujmout většinové postavení v denním pitném režimu, ale pro obohacení a chuť můžeme v menší míře sáhnout také po bylinných čajích nebo ovocných šťávách bez přidaného cukru. Náš organismus potřebuje i vitamíny a minerály, které nám obyčejná voda neposkytne.

Jak by měl vypadat ideální pitný režim? Pokud přijmete 2 litry tekutin denně, alespoň polovina by měla patřit obyčejné čisté vodě. Zbytek lze rozdělit v poměru 0,5 litru lehkých minerálních vod, 0,3 litru slabého čaje (nikoliv černého) a 0,2 litru kvalitní čerstvé zeleninové šťávy. Pozor, minerální vody si nepleťme s obyčejnou vodou, nemělo by se to s nimi přehánět, půllitr považujme za denní maximum.

Věděli jste, že?

S přibývajícím věkem klesá pocit žízně. Organismus padesátníků už nedokáže účinně hlídat příjem tekutin a je třeba jej vědomě hlídat. V opačném případě hrozí nedostatek tekutin vyšším krevním tlakem a rizikem vzniku ledvinových a žlučových kamenů.

Vypít alespoň 2 litry tekutin? Nesmysl! To je ten asi nejvíce rozšířený mýtus. U pitného režimu je třeba myslet především na fakt, kolik tekutin během dne ztratíme v moči, dýcháním a pocením. Třeba takový aktivní sportovec by měl vypít až 5 litrů denně. Oproti tomu člověk se sedavým způsobem života nemusí za příhodných podmínek potřebovat ani 2 litry. Zlaté pravidlo, kterým by se měl řídit každý dospělý v kterýkoli čas, zní minimálně 30 ml vody na 1 kg váhy denně.

Muži by měli vypít 2,6 litru tekutin za den, ženy 2,1 litru tekutin. Pokud kojíte nebo jste těhotní, přidejte si ještě půl litru navíc.

Odborné zdroje uvádějí přesná čísla: pro dospělé muže 2,6 litru tekutin za den, pro ženy 2,1 litru za den, pokud jsou těhotné nebo kojí, tak ještě o 0,5 litru navrch. Takto přesné údaje jsou však podle výživové specialistky ze Světa zdraví Moniky Bartolomějové hodně orientační a individuálně se na základě faktorů uvedených výše velmi liší.

„Důležitou indicií jsou rozdíly ve stravování. Zatímco ovoce a zeleninu tvoří až z 90 procent voda, trvanlivé, koncentrované a sušené potraviny své přirozené množství vody ztratily. Pokud se tedy stravujete zdravě, získáte dost vody i z jídla a nemusíte se prolévat dvěma litry dalších tekutin, naopak se špatnými stravovacími návyky se nároky na dostatečný pitný režim zvyšují,“ vysvětluje Monika Bartolomějová.

Ranní rituál pro zdravý organismus

Zkuste se ještě před snídaní nakopnout sklenicí teplé vody se šťávou z půlky citronu. Budete překvapeni, jak takový jednoduchý elixír na lačný žaludek může nahradit ranní kávu! Napomáhá trávícímu systému a povzbuzuje peristaltiku střev. Díky obsahu vitaminu C v citronu posílíte přirozenou obranyschopnost. Citronová šťáva působí antibakteriálně a napomáhá vylučování nežádoucích látek. A bonus pro dámy: vaše pokožka bude jasnější a prozářenější.

Zapíjení jídla je nezdravé?

Další chyba! Mnohdy můžete slyšet i omyl v podobě toho, že byste neměli zapíjet jídlo. Koluje kolem toho několik mýtů, například že z jídla pak nepřijmete dostatek energie atd. Podle posledních informací se nejedná o zásadní chybu, naopak. Je to právě voda, která v trávení pomáhá. Každý známe nepříjemný pocit sucha v ústech a těžkosti s vysušenými pokrmy. Podle odborníků je voda žádoucím doplňkem ke každému jídlu, pokud si dáme vhodný drink chvíli před jídlem (například ovocnou či zeleninovou šťávu ředěnou vodou v poměru 1:1), uspokojíme pocit hladu a sníme menší porci.

Nevím co na sebe a mohu si to dovolit?

10 největších módních trendů na jaro/léto 2019

Módní trendy jaro/léto 2019
Existuje tolik nových módních trendů na jaro/léto 2019, že je opravdu složité se v nich vyznat.
Co je hlavní, je návrat k ženskosti – splývavé měkké materiály, delší sukně, sportovní i elegantní vzhled.

1/ Leopardí potisky
leopardí potisky jsou stále jsou in.

2/Vycpávky a balonkové rukávky.

3/ Barvy
Nejpopulárnější barvou bude béžová. Oblékněte se do ní klidně od hlavy až k patě. (jestli ještě nemáte trenchcoat, tak v neutrální béžové barvě ho užijete několik let) Vrátily se neonové barvy (žlutá, fialová, oranžová…), pastelová zelená – neonové barvy kombinujte s odstíny hnědé, krémové nebo béžové.

4/ Dlouhé šaty
Dlouhé šaty si letos kupte s potiskem květin nebo jednobarevné. Když budou mít velkou mašli, tak to bude ono!

5/ Cyklistické šortky, šortky ke kolenům
Cyklistické šortky byli na výsluní již vloni a jejich trend stále pokračuje. Nosí se s nadměrnými mikinami, svetry nebo blejzry. Pokud se na ně necítíte, pořiďte si šortky ke kolenům a také neuděláte chybu.

6/ Overaly
Overaly tu jsou tu již dlouho a hned tak z módní scény nezmizí. Letos jsou ozdobené zipy a kapsami na nohavicích.

7/ Třásně
Třásně byly vidět na módních přehlídkách prakticky všude. Byly jimi ozdobeny rukávy, lemy, boty i náhrdelníky.

8/ Barevný tartan (kostka)
Zvířecí potisky nejsou jediné, barevný tartan bude vidět na blejzrech i kalhotách. Nebojte se odvážných barev jako červená, zelená, žlutá, modrá.

9/ Patchwork
Patchwork je jeden z nejnovějších trendů módy. Coje to? Kombinace různých vzorů na jednom kusu oblečení. Objevuje se na na šatech, kombinézách, kalhotách a dalších.

10/ Výrazné doplňky
Výrazné doplňky budou vidět na jaře všude. Ať už se jedná o výrazné klobouky, náušnice nebo náramky, mašle. Čím větší, tím lepší.

 

Plavky pro boubelky. Existují a sluší

Ta doba je opět tady. Plnoštíhlé ženy ohlížejí nové kolekce plavek, plánují léto u moře či bazénu a říkají: Tady zase nemají nic pro mě. Je jedno, jestli jde o korpulentní čtyřicátnici nebo šedesátnici, když přijde řeč na plavky, je to velké téma pro ženu každého věku.

Je to to doba podceňování se, trápení se, rezignace. Jenže velmi často zbytečně. Nikdy dříve ženy neměly tolik možností vybrat si oblečení k vodě, které by akceptovalo jejich postavu. To znamená, aby sedělo, podpořilo to, co je na konkrétní ženě pěkné a potlačilo to, co nechce dávat na odiv. A je úplně jedno, jestli je to velké břicho, povadlé břicho, silná stehna, velká prsa, malá prsa či co všechno může ženám samým na sobě připadat nehezké.

Skutečnost je často taková, že okolí si ničeho z toho nevšímá a mužům se mnohdy dokonce to, za co se žena stydí, připadá přitažlivé. Jenže to si většina žen vysvětlit nedá. Takže tady je každoroční předsezónní inspirace, co všechno je možné v obchodech hledat a vyzkoušet. Hlavní totiž je zkoušet.

Nejhorší je předem říct: To není pro mě. Někdy se totiž žena po takové zkoušce diví, že právě to co pro ni takzvaně není, jí nakonec sedí a sluší nejvíce.

Gipsy. Odvážný styl, který seniorkám sluší

Výrazné barvy, dlouhé sukně, šály, šátky. Výšivky, potisky, hrubě pletené svetry. Takovému stylu se říká gipsy, neboli cikánský.

Mnohé ženy, které jsou nyní v seniorském věku, ho nosily v době svého mládí, kdy byly v módě rozevláté sukně a bohémský vzhled. Je však nesmysl říkat: To už se ve vyšším věku nehodí. Je tomu právě naopak.

Tento styl totiž splňuje mnoho z toho, co dámy vyššího věku od módy očekávají. Sukně jsou dlouhé, pohodlné. Halenky jsou volné. Šátky a šály milosrdně zakryjí nějaký ten nedostatek či přebytek. Barvy jsou výrazné, takové jaké mnohé starší ženy mají rády, protože mají pocit, že je takzvaně rozzáří. Přesto se tohoto stylu mnoho žen bojí, protože jim připadá příliš výrazný, provokativní, zkrátka neobvyklý. Je pravda, že takto oblečená žena na ulici poutá pozornost.

Na druhé straně o ní nikdy nikdo neřekne, že si hraje na mladistvého diblíka, že je poněkud směšná. To rozhodně ne. Je to styl, který vyznávají umělkyně, ženy svobodomyslné a sebevědomé. Zkrátka takové, které nechtějí být usedlé šedé myši splývající s davem a je jim úplně jedno, že za jejich zády sousedky říkají: Ta má ale ránu, co?

Někdo tomu říká rána, někdo zábavná móda, někdo touha odlišit se. Někdo tento styl odsuzuje, někdo obdivuje. A to je jeho podstata: Nikoho nenechá chladným.

 

 

 


Nadýchané palačinky

Nadýchané a přitom jemné palačinky získáme tehdy, pokud do těsta přidáme například trošku sodovky nebo jednu či dvě lžíce rumu, palačinky budou nadýchané jako obláček a získají příjemné aroma. Velmi důležité je, nechat potom těsto alespoň hodinu nebo dvě uležet, palačinky tak vydrží déle čerstvé, těsto se lépe propojí, čímž docílíme jemnější struktury, a navíc budou lépe stravitelné. Důležité je také to, jakou mouku použijeme. V případě klasické hladké pšeničné, která obsahuje velké množství lepku, si můžeme být jisti, že se těsto vydaří. Pokud ale někdo trpí intolerancí na lepek, musí počítat s tím, že těsto už tak jemné nebude, i když na chuti to palačinkám zaručeně neubere. Další možností je již do hotového těsta přimíchat vyšlehané vaječné bílky. Pokud máte kvalitní pánev, zůstanou tenké a navíc budou obsahovat více bílkovin a déle vás zasytí.

y

Úklid pomocí nanotechnologií: Jak vlastně funguje?

Okna a zrcadla, která se nezamlží. Vodovodní baterie, na nichž se vodní kámen neudrží a podlaha, kterou stačí lehce setřít vodou, a špína je pryč. Tak tohle všechno můžete mít i vy s pomocí nanotechnologií.

Nanotechnologie možná není zatím slovo, které byste spojovali s úklidem, ale přináší takové výhody, že byste měli začít.

Díky prostředkům s nanotechnologií dojde k potažení povrchu ultratenkým oxidem křemičitým, tedy mikroskopickou vrstvičkou skla v podobě miniaturních nano – částic. Povrchy ošetřené prostředky s touto technologií lze snadno omýt vodou, mají samočisticí efekt, chrání proti následnému znečištění, vytváří hygienický povrch.

„Svými účinky chrání ošetřený povrch od vody, vodního kamene, zamlžování skel, špíny, znečištění a díky hydrofobnímu a antistatickému účinku velmi usnadňují další čištění bez nutnosti používání nebezpečných chemikálií. Takové přípravky mají vysokou čisticí schopnost, vysokou koncentraci a snadno se ředí.

Nano přípravky se hodí k ošetření podlahových krytin – dlažby, kamene, dřeva, PVC, linolea i plovoucí podlahy, skleněných povrchů zrcadel, oken, nábytku, lakovaného dřeva, koženky, plastů všeho druhu. Těmito prostředky lze odstranit rez, vodní kámen a další. Vytvoří na materiálech povrch, který odpudí špínu, ochrání proti plísním a bakteriím.

Nejen jarní úklid vám mohou velmi usnadnit nejmodernější technologie.