Vyhledávání

Kontakt

Klub Senzababča IČO:22816488
Mrštíků 95
533 53 Pardubice

724 079 223
605 128 324

senzababca@centrum.cz

Novinky

Desatero pro zdravý a spokojený život

13.04.2013 11:29

1/ Na rodný list nebo na kalendář se dívat jen v případě největší potřeby nebo nejvyšší nouze

2/ Mít ráda sama sebe (případně i s nějakým tím kilem navíc, ale raději bez něj)

3/ Usmívat se na sebe do zrcadla a druhým do tváře

4/ Na plastiku jít jen v případě, že si ji budu sama přát (a ne proto, že mi někdo řekne, že vypadám jako stoletá ještěrka, anebo že mi na ni sežene sponzora)

5/ Na gynekologii nezapomínat – navštívit svého lékaře alespoň jedenkrát za rok (zvlášť když to platí pojišťovna

6/ Posilovat fyzičku, ale až po odborné konzultaci u lékaře (svaly ani prsa už nám stejně neporostou)

7/ Dopřát si posezení s kamarádkami (raději ve vegetariánské jídelně než v cukrárně)

8/ Nezanedbávat sex, se sváděním to však nepřehánět (mějte na paměti, že většina z nás se už nachází, řečeno slovy odborníka, ve stádiu „sklizeno“)

9/ Šatit a líčit se úměrně věku (nehrát si předčasně na zasloužilé vdovy, ani ze sebe nedělat přestárlého diblíka)

10/ Do poslední chvíle, co to půjde, žít aktivně (tj. nebýt otrokem rodiny, ale rozšiřovat své obzory a zaměstnávat mysl něčím daleko užitečnějším než jsou pleny vnoučat či nevyžehlené manželovy a zeťákovy košile)

Dámy, budete-li dodržovat toto desatero, věřte, že budete sexy až do hrobu. Já tomu stoprocentně věřím a Olze Struskové za báječný nápad, který dokázala dotáhnout do konce.

Záznamy: 1 - 1 ze 1

Pórek

Pomáhá se zácpou, s nadýmáním i průjmy, čistí žaludek i střeva od bakterií a kvasinek. Příznivě působí při žilních onemocněních, snižuje hladinu cholesterolu a skvěle chutná nejen v polévce. Potřebujete znát další důvody, proč dát pórku v jídelníčku pevné místo?

Ačkoliv se jedná o typicky podzimní rostlinu, k dostání je dnes prakticky po celý rok. Pór, lidově pórek, je cibulová zelenina s typickým aromatem, jež mu dodávají éterické oleje s obsahem síry. Ke štiplavosti blízké příbuzné cibule má však i přes svou ostrou kořenitost poměrně daleko. Blíží se jí ale svými léčebnými účinky, pro něž byl chován v úctě již starověkými Řeky a Římany. Do světa se rozšířil právě z jižní Evropy a u nás zdomácněl natolik, že se pěstuje ve volné půdě i ve sklenících.

Ochrana před bakteriemi a plísněmi
Přírodní zbraň proti bakteriím a plísním – i tak lze charakterizovat pór, který je skutečnou studnicí velice cenných živin. Jednou z nich je allicin, silice bojující proti bakteriím v žaludku a ve střevech, které mají na svědomí nadýmání, průjmy a střevní koliky. Allicin se přes ledviny vylučuje i do močového měchýře, kde působí antibakteriálně, a může tak ulevit ženám trpícím na časté záněty. Pór prospívá také pacientům s dnou a revmatem, a to pro své močopudné vlastnosti.

 

Ideální potravina (nejen) pro seniory
Obsahem fosforu povzbuzuje činnost mozku a podporuje snižování tuků v krvi, pročež je ideální potravinou pro seniory, u nichž pomáhá zpomalovat nutné změny, které se stářím přicházejí, a udržuje tělo v kondici do vysokého věku. V této souvislosti působí též velice účinně na stav cévních stěn, pročež dodává úlevu lidem trpícím na křečové žíly nebo hemoroidy. Vaziva, stěny cév, tvorbu hormonů, a dokonce i libido podporuje v póru obsažený zinek; pro celkový metabolismus, sexualitu, stav pleti a barvu vlasů je nenahraditelný mangan; a o obranyschopnost organismu pečuje selen.

Pro všestrannou použitelnost si jej zamilujete
Kromě příznivých účinků na celkové zdraví vás pórek potěší i všestranným využitím, pro nějž si jej zamilujete v kuchyni. Často se používá jako kořenící zelenina, která skvěle dochutí polévky, omáčky nebo i saláty. Podávat jej ale lze i jako samostatný pokrm, například v kombinaci s bramborami pečenými na plechu nebo vařenými ve slupce. Tím jsme ale zdaleka možnosti využití pórku v kuchyni nevyčerpali. S jablky a ořechy vytvoří za syrova chuťově překvapivý a velmi zdravý salát nebo poslouží jako přísada do pomazánky. Můžete jej dusit či péct společně s masem či přílohou na pánvi nebo v troubě, zapékat jej nebo použít místo květáku na mozeček či místo vařeného chřestu přelitého máslem či omáčkou.

Nezapomeňte jej důkladně očistit
Zbývá nám promluvit si o tom, jak vybrat ten správný pórek, který vám v kuchyni umožní vytvářet lahodné kulinářské zázraky. Kupovat byste měli kusy čerstvé, což poznáte podle uzavřených listů s pevnými špičkami a celkovou konzistencí. Stvol by neměl nést známky cibulovitého rozšíření ani pomačkání, což by napovídalo brzkému nástupu hnití. V lednici, v zeleninovém oddílu, vydrží čerstvý pór přibližně týden. Před vlastní úpravou je nutné jej ještě pořádně očistit: odříznout kořínky a odstranit vrchní poškozené listy. Tuhé tmavé listy odřízněte nad dělením (můžete je použít do vývaru, polévky nebo místo cibule) a poté zkraťte i zelenou část. Takto připravený pórek nakrojte podélně od rozdělení listů směrem k cibulce a pořádně vyperte pod tekoucí vodou: všímejte si zejména části, kde se dělí listy, v nichž často zůstává písek a hlína.

Domácí čína s krůtím masem, pórkem a mandlemi podle Pohlreicha

Česká variace na čínu bez zbytečného glutamátu. Maso naložte večer předem, než se uvaří rýže, orestujete ho se zeleninou a mandlemi. Máte-li rádi křupavé mandle, opečte je nasucho a přisypte těsně před podáváním, v chuti však více vyniknou při společném vaření.
do 1 hodiny 4 porce

Suroviny (4 porce)

Rýže:

Postup

  1. Prsa nakrájejte na nudličky široké 1 cm a promíchejte je v míse s hořčicí, kečupem, mletou paprikou, kmínem, sójovou omáčkou, bílkem a špetkou soli. Uložte přes noc do lednice. 
  2. Rýži propláchněte, zalijte ji vodou, promněte v prstech, vodu slijte a opakujte čtyřikrát, dokud voda nebude čirá. 
  3. V hrnci vhodném do trouby rozpalte olej, vsypte rýži, zlehka orestujte a promíchejte, aby se ze všech stran obalila tukem. Zalijte ji studenou vodou tak, aby byla ve vodě ponořená 1 cm pod hladinou (nebo v poměru 1 hrnek rýže, 1,5 hrnku vody), osolte a přiveďte k varu. Přidejte máslo, přiklopte poklicí a vložte na 15 minut do trouby předehřáté na 150 °C. Hotovou rýži odklopte a rozhrňte vidličkou. 
  4. Pórek podélně rozkrojte, důkladně propláchněte pod tekoucí vodou a vymyjte z něj všechen písek. Nakrájejte ho na 5mm plátky. Rozpalte pánev a opečte na ní nasucho mandle dozlatova a dejte je stranou. V pánvi rozpalte olej, vsypte krůtí maso a opékejte ho ze všech stran dohněda. Přisypte mandle a za občasného míchání restujte 3 minuty. Přidejte pórek a opékejte další 3 minuty, měl by trochu změknout, ale zůstat pevný na skus.
  5. Maso s pórkem a mandlemi podávejte s připravenou rýží. 

PRIMA TIP: Kvalitní sójovou omáčku poznáte podle etikety. Hledejte nápis přirozeně nebo přírodně fermentovaná sójová omáčka, to znamená, že vařené mleté sójové boby kvasily s drcenou vařenou pšenicí a houbou aspergillus oryzae. Posléze je k směsi přidána slaná voda a směs zraje 6–8 měsíců. Tento jev lze průmyslově nahradit chemickou hydrolýzou. 

Autor: Marek Bartoš / Taková normální kuchařka Domácí čína s krůtím masem, pórkem a mandlemi podle Pohlreicha